Ergonomia ja oman työkyvyn sekä jaksamisen ylläpitäminen

  Parempaa fiilistä sekä jaksamista minulle tuo läheiset kaverit, poikaystävä ja perhe sekä oman kunnon ylläpitäminen. Ne tuovat minulle päivittäistä voimaa työhön ja muuhun arjen asioihin. Olen huomannut ergonomiassani kun teen töitä ryhtini menee välillä todella kassan, joka tuo minulle myöhemmin selkärärkyjä. Myös nilkkojeni takia jotka kääntyvät sisäänpäin, polveni välillä oirehtivat säryllä. Amistylessä meillä on tärkeää pitää ergonomiasta huolta kaikissa tilanteissa. Kuitenkin välillä joudumme soveltamaan ergonomisesta asennosta jossa työ olisi helpompi tehdä esim. pesupaikalla tai asiakkaan liikunta ja kulkemis rajoitteiden takia.


  Stressaan asioita todella usein, vaikka niihin ei olisi tarvetta. Jos stressaan jotakin asiaa todella paljon, menen purkaaman sen liikuntaan kuten lenkkeilyyn tai kuntosalille. Se rauhoittaa mieltäni sekä antaa hyvän olon tunteen. Ahdistuneena pyrin yleensä saamaan olon ois nukummlla sekä tuomalla se hetkisen tunteet esiin. Välillä on jaksoja jollon ahdistuneisuus kestää muutamasta minuutista pariin tuntiin. Välillä koulun päivien jälkeen kun olen poikki, otan pienet päiväunet jotta jaksan tehdä loppupäivästä muuta tekemistä. Henkistä jaksamista voisin huomioida enemmän että en pitäisi asioita sisälläni vaan kertoisin niistä avoimesti, olen kokenut sen paremmaksi vaihtoehdoksi. Kuormitan itseäni välillä omilla ajatuksilla joka välillä kostautuu.


   Huolehdin kehon jaksamisesta syömällä monipuolisesti sekä liikkumalla säännöllisesti. Niiden avulla olen huomannut että jaksamiseni on parantunut sekä samalla henkinen jaksammien. Olen alkanut myös aktiivisemmin venyttelemään jotta lihakset eivät jämähtäisi. Huolehdin myös näin niveliäni ja lihaksiani. Mielestäni pidän tarpeeksi hyvin fyysisestä kunnostani huolta käymällä 3-4krt viikossa salilla sekä lenkkeilemällä ja syömällä monipuolisesti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hiusrajan siistiminen sekä hiusten keventäminen

Porrastusleikkaus asiakkaalle

Tyven vaalennus ja sävyte